کالورت چیست و برای مقاوم سازی آن چه باید کرد

کالورت چیست و برای مقاوم سازی آن چه باید کرد

کالورت ها سازه هایی هستند که برای هدایت آب‌های روان سطح زمین و یا آب هایی که از بالای دامنه ها به سمت اراضی پایین جاری می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقاله ای جداگانه با عنوان باکس کالورت بتنی به طور مفصل در مورد کالورت های پیش ساخته و نوع کاربرد آن صحبت کردیم. حال در این مقاله راجع به نحوه ی مقاوم سازی کالورت های پوسیده و ترک خورده سخن خواهیم گفت.

مقاوم سازی کالورت بتنی

عناوینی که بررسی خواهند شد:

  • کالورت چیست؟
  • سازه کالورت از چه اجزایی تشکیل شده؟
  • کالورت در معرض چه آسیب هایی قرار دارد؟
  • مقاوم سازی کالورت

 

کالورت چیست؟

کالورت را کانال های آبرو نیز می‌نامند و معمولا از آن برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می کنند. چنانچه از این کانال ها بتنی و پیش ساخته در زیر جاده و راه های آسفالته استفاده شود؛ کالورت نامیده شده و اگر صرفا برای انتقال آب مورد استفاده واقع شود؛ به آن کانال آبرو گفته میشود. کالورت ها و کانال های آبرو انواع مختلفی دارند که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد می شود مقاله دیوار پیش ساخته چیست را مطالعه فرمایید.

این کالورت ها معمولا در اثر گذر زمان فرسوده شده و دچار خوردگی می‌شوند و این باعث کاهش ظرفیت باربری کالورت خواهد شد. در نهایت ادامه یافتن این شرایط سبب کاهش ایمنی بزرگراه‌ها شده و ممکن است در برخی شرایط بحرانی تمام یا بخشی از کالورت فرو ریخته و خسارات جبران ناپذیری را وارد کند. بنابراین اهمیت مقاوم سازی کالورت اینجا مشخص می شود.

مقاله مرتبط: ترمیم بتن چگونه انجام میشود؟

کالورت جزئی از سازه های تاسیساتی و تحکیمات محسوب می شود؛ چراکه تقریبا تمامی جریان های سطحی رگبارها، هرزآب‌ها، آب های زهکشی و باقی آب های اضافی را از زیر جاده ها و بزرگراه‌ها، کانل ها و برخی تاسیسات دیگر عبور داده و به مجرایی که از قبل پیش بینی شده هدایت می کند. امروزه کالورت ها و کانال های آبرو از اجزا اصلی هر بزرگراهی به شمار می رود.

کالورت بتنی

سازه کالورت از چه اجزایی تشکیل شده؟

به طور کلی کالورت از دو نوع بتن و فلز ساخته می شود که نوع بتنی کاربرد بیشتری داشته و در اکثر مناطق از همین نوع استفاده می شود. کالورت بتنی پیش‌ساخته نیز از انواع بتن آماده است که به دلیل پیش ساخته بودن مزیت هایی را دارد. این قطعه به عنوان راه‌حلی خوب برای احداث امن زیرگذرهاست. ویژگی هایی چون نصب سریع و آسان، بیشترین میزان بهره برداری با حداقل حفاری، به حداقل رسیدن زمان اختلال در جاده ها، اقتصادی و سریع بودن آن و قابلیت داشتن خروج اضطراری به عنوان مسیر جایگزین در شرایط بحرانی، همگی در کنار هم سبب شده کالورت به نوعی سازه‌ای ضروری شناخته شود.

علاوه بر تمام این‌ها، کالورت تماما از مواد طبیعی و غیر‌سمی ساخته شده؛ به همین دلیل گزینه ای کاملا ایده آل برای انتقال آب و حفظ سلامت آن محسوب می شود.

پیشنهاد می شود مقاله انواع فونداسیون را مطالعه فرمایید.

کالورت در معرض چه آسیب هایی قرار دارد؟

اولین و مهم ترین آسیبی که ممکن است یک کالورت در معرض آن قرار داشته باشد؛ فرسایش بتن است. بر اثر عوامل مختلفی چون عدم نگهداری مناسب پل ها و همینطور ایزوله نکردن پل در برابر عوامل خورنده‌ای که در خاک و هوا وجود دارند؛ در ابتدا آرماتورها فرسوده شده و در ادامه بتن پوسته دچار خوردگی می‌شود و فرو می‌ریزد.

اگر در ساخت پل، فولاد نیز به کار رفته باشد، تمام این عوامل دست به دست هم می دهد تا سرعت خوردگی فولاد نیز افزایش یابد و فولاد بدون هیچ گونه پوششی در معرض هوای اطراف سازه قرار گیرد. خوردگی از مخرب ترین و مهم ترین عواملی است که سبب کاهش عمر در پل های فولادی و بتنی می شود که گاه میتواند منجر به فروریختن این قبیل پل ها بدون پیش‌آگاهی باشد.

همچنین پیشنهاد میشود مقاله بتن سبک هواداری را مطالعه فرمایید

کالورت بتنی چیست؟

مقاوم سازی کالورت

با توجه به مطالب فوق اهمیت مقاوم سازی کالورت مشخص می شود. امروزه روش های متنوعی برای مقاوم سازی کالورت مطرح شده و توسط مهندسین ارائه می گردند.

در این بخش مقاوم سازی و تقویت سازه ها با استفاده از کامپوزیت های FRP را توضیح خواهیم داد.

مصالح مربوط به FRP  به دو صورت قرارگیری ورق بر روی سطح خارجی بتن و کاشت میلگرد نزدیک سطح خارجی بتن قابل انجام است.

اگر برای مقاوم سازی کالورت تصمیم به استفاده از ورق  FRP برای مقاوم سازی مقطع گرفته شده باشد، دارا بودن حداقل مقاومت خمشی و برشی ضروری است. سطح خارجی بتن نیز باید قبل از نصب ورق FRP کاملا صیقلی گردد.

معمولا برای اطمینان از میزان مقامت بتن آزمایش هایی را مطابق استاندارد ASTM انجام می دهند و مقاومت کشش سطحی بتن را اندازه می گیرند. این میزان مقاومت به صورت حداقلی باید چیزی در حدود 1.4 مگاپاسکال باشد. همچنین نکته ای که باید مد نظر داشت این است که استفاده از این روش در مواقعی که بتن مقاومت فشاری کمتر 17 مگاپاسکال دارد اصلا توصیه نمی شود و اعمال آن امکان پذیر نیست.

پیشنهاد می شود مقاله دیوار پیش ساخته چیست را مطالعه فرمایید.

در خصوص قرار دادن میلگرد FRP در بتن نیز باید بیان کرد که برای قرار گرفتن این میلگردها در نزدیکی سطوح خارجی نیازی به محاسبه میزان مقاومت کششی و فشاری بتن نیست به همین دلیل در میزان مقاومت‌های پایین نیز می‌توان از این روش بهره برد و یکی از مناسب ترین شیوه‌ها برای بهتر کردن ظرفیت خمشی قسمت هایی که در معرض خوردگی قرار دارند، است.

مهمترین مراحل اجرای روش FRP

  • ایجاد شیارهایی در سطح بتن
  • تمیز کردن سطح مورد نظر از تمام خورده ها و باقی مانده مواد
  • شابلون گذاری برای دقیق تر بودن کار
  • پر کردن شیارها با چسب اپوکسی
  • قرار گیری میلگرد FRP در جای مناسب خود
  • پوشش دهی دوباره شیارها با چسب اپوکسی
  • تراز کردن نهایی کار و برداشتن شابلون ها

 

در نهایت باید عنوان کرد به طور کلی مقاوم سازی کالورت های بتنی با استفاده از روش  FRP خالی از مزیت نیست. در ادامه جند مورد از مزایای استفاده از کامپوزیت های پلیمری مطرح می شود.

مزایای کامپوزیت های پلیمری

  • مقاوم سازی کالورت معمولا نیازمند حفاری های زمان بر و پر هزینه است که با استفاده از این روش نیازی به حفاری و صرف هزینه نخواهد بود.
  • جداره کالورت با استفاده از این روش ضخیم تر می شود.
  • بهترین و راحت‌ترین گزینه برای مقاوم سازی موضعی کالورت های آسیب دیده است.
  • کامپوزیت های  FRP قابلیت اجرا بر روی انواع سطوح اعم از فولاد، بتن، چوب و سایر مصالح بنایی را دارند.
  • استفاده از این روش حتی در قسمت های آبی و زیر آب نیز امکان پذیر است.
  • هنگام اجرای این روش نیازی به توقف بهره برداری از سازه نیست.
  • ورق های کامپوزیت  FRP فضای بسیار کمی در حد چند میلی متر را اشغال می‌کنند و هدر‌رفت فضا وجود ندارد.
  • قیمت مناسب
  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت بالا در برابر خورندگی
  • حمل و نقل راحت تر

 

در این مقاله سعی شد نحوه‌ی مقاوم سازی کالورت های پوسیده و ترک خورده را با زبانی گویا برای شما شرح دهیم.

از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

همه نظرات

ارسال نظرات