تیرچه بتنی

تیرچه بتنی

تیرچه انواع مختلفی دارد اما به طور کلی قدیمی ترین نوع تیرچه موسوم به تیرچه خرپایی به دو سته تقسیم می‌شود:

-تیرچه با قالب ماندگار یا سفالی که تیرچه کفشک دار نامیده می‌شود.

-تیرچه بدون قالب ماندگار که بتنی یا فلزی است.

امروزه تیرچه ها نیز مانند دیگر محصولات پیش ساخته، به صورت تیرچه بتنی پیش ساخته استفاده می‌شود، بدین صورت که میلگردهای کششی قسمت زیرین، بالایی و عرضی به شکل خرپایه به یکدیگر جوش خورده و قلاب می‌شوند و به این شکل ایستادگی لازم را تامین می‌کنند.

نکاتی که هنگام ساخت تیرچه های بتنی باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

-ضخامت بتنی که در قسمت بالایی استفاده می‌شود نباید کمتر از 5 سانتی‌متر باشد.

-عرض تیرچه‌ها نباید از 10 سانتی متر کمتر باشد.

-ارتفاع کل سازه باید 3.5 برابر عرض آن باشد.

-فاصله آزاد تیرچه‌ها از 75 سانتی‌متر بیشتر نشود.

-بهتر است از میلگرد A2 در نمرات 9، 10 و 12 استفاده شود؛ در صورت لزوم میتوان از میلگرد نوع A3 در نمرات 14، 16 و 18 استفاده کرد. چرا که میزان جوش پذیری این دو نوع بالاتر از بقیه است.

-تمام جوشکاری ها باید در سالنی مسقف انجام شود.

-میزان خیز منفی و پیچیدگی جانبی نباید از بیش از یک سانتی‌متر طول باشد.

-جا به جایی تیرچه ها بلافاصله بعد از ساخت اصلا توصیه نمی‌شود بلکه باید حداقل 72 ساعت از زمان ساخت تیرچه های بتنی گذشته باشد تا امکان جا به جایی فراهم شود. لازم به ذکر است که اگر از تسریع کننده گیرش بتن استفاده شود زمان فوق را میتوان کاهش داد.

-ویژگی های ظاهری که در تیرچه بتنی باید رعایت گردد این است که نشیمنگاه بلوک ها باید حداقل 15 میلی متر  بوده و کاملا صاف و سالم باشد؛ همچنین سر میلگرد تقویتی باید از سطح پاشنه پیدا و نمایان باشد.

-و به عنوان نکته ی آخر، باید از دستگاه رکتی فایر با درجه 160 تا 190 در سایزهای مختلف استفاده کرد.

برای مطالعه مطالب بیشتر درباره طرح اختلاط بتن سبک بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

انواع تیرچه

تیرچه پیش تنیده (تیرچه بتنی)

 همان طور که بعد در بخش بتن پیش تنیده بحث خواهیم کرد، برای به وجود آوردن پیش تنیدگی در بتن تیرچه باید از چند سیم فولادی به قطر 5 میلی متر استفاده کرد که مقاوتی در حدود 17500 تا 19000 داشته باشد؛ در این بین تعداد رشته سیم ها به طول تیرچه و نوع بارگذاری سقف بستگی دارد.

برای تولید چنین تیرچه ای، سیم ها قبل از بتن ریزی و توسط دستگاه کشیده می‌شوند این میزان کشش تا 65 درصد میزان مقاومت نهایی سیم خواهد بود. بعد از اینکه بتن ریزی انجام شد و مقاومت کافی و پیوستگی کافی میان بتن و فولاد به وجود آمد، سیم ها به آرامی رها می‌شوند تا تیرچه تحت تنش فشاری قرار گیرد.

از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که قطع سیم ها باید با دستگاه های مکانیکی انجام شود و اقدام به قطع کردن با حرارت دستگاه هایی چون دستگاه جوش ممنوع است.

 

از نکاتی که در صورت رعایت کردن باعث می‌شود که تیرچه پیش تنیده کیفیت بیشتری داشته باشد شامل موارد زیر می‌شود:

  • تیرچه های بتنی که به صورت پیش تنیده ساخته می‌شوند معمولا فاقد آرماتور عرضی هستند؛ در این حالت برای تقویت مقاومت برشی در دو قسمت انتهایی تیرچه از میلگرد عرضی استفاده می‌شود که در هنگام بتن ریزی انجام می‌شود.
  • سیم هایی که در تیرچه پیش تنیده بارگذاری می‌شوند به گونه ای هستند که تنش فشاری در قسمت زیرین تیرچه، بیشتر از قسمت بالایی آن است.
  • روی سیم های فولادی پوششی بتنی قرار می‌گیرد که حداقل 20 میلی‌متر است و فاصله دو سیم مجاور از هم به شکلی تنظیم می‌شود که بزرگترین دانه ی بتن نیز به راحتی بتواند از میان آن ها عبور کند.
  • سطح بالایی تیرچه اپر به صورت زبر و برجسته بتن ریزی شود سبب می‌گردد که پیوستگی کافی وجود داشته باشد.
  • عرض قسمت انتهایی تیرچه نباید از 10 سانتی‌متر کمتر باشد، ارتفاع پاشنه حداقل 4 سانتی متر بوده و محل قرار گیری بلوک ها حداقل دو سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.
  • و...

مطلب مرتبط: بلوک سیمانی

تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی

 تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی به نام تیرچه فولادی نیز شناخته می‌شود. اجزای تشکیل دهنده ی آن شامل یک تسمه در قسمت بال تحتانی، یک عدد نبشی در بال فوقانی تیرچه و میلگرد 10 یا 12 به عنوان زیگزاگ که با استفاده از دستگاه جوش به نبشی و ورق متصل می‌شود.

تیرچه های کرومیت ایستا بوده و نیاز به شمع بندی ندارند؛ همین سبب شده تا بتن ریزی سقف در یک مرحله امکان پذیر باشد و سرعت اجرا نیز بالاتر برود. در این تیرچه نیازی به استفاده از جک نیست و در عین انجام عملیات میتوان چندین سقف را باهم بتن ریزی کرد اما این تیرچه نیز به موازات مزایای خود معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • اجرای سقف با این نوع تیرچه ضریب اطمینان پایینی دارد چرا که در این نوع تیرچه عضو کششی سقف بیرون از بتن باقی می‌ماند همچنین تمام اتصالات نیز از جوش دادن میلگردهای زیگزاگی شکل تامین می‌شود؛ در صورتی که مشکلی در این جوش ها ایجاد شود سقف عضو کششی خود را از دست خواهد داد و عملا میزان مقاومت به شکل قابل توجهی پایین خواهد آمد.
  • عضو کششی این نوع تیرچه در سرما و گرما دچار انبساط و انقباض شده و به مرور زمان موجب شکستگی جوش ها خواهد شد؛ چنین مسئله ای هنگام وقوع آتش سوزی و مشکلاتی از این دست خطرناک‌تر خواهد شد.
  • عیب بزرگی که تیرچه های فلزی دارند این است که عضو کششی به طور کامل در معرض هوا و رطوبت قرار دارد و همین موجب زنگ زدگی آن می‌شود. برای رفع این عیب باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در برابر چنین مشکلاتی محافظت گردد که این امر نیز مستلزم صرف هزینه و وقت است.
  • عیب دیگری که مورد توجه است اتصال فولاد در بخش میلگرد به آهن که ورق کف را تشکیل می‌دهد، است در این نوع جوشکاری ها به علت غیر همگن بودن دو جنسی که به هم جوش می‌شوند، میزان مقاومت پایین است.
  • به علت استفاده گسترده تر از فولاد و لزومی که در پوشاندن ورق پاشنه وجود دارد تا از زنگ زدن حفظ شود، هزینه ی تمام شده ی تیرچه بالاتر می‌رود که این مقدار نیز به قیمت فولاد بستگی دارد.

از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

همه نظرات

ارسال نظرات