:09121213960 :saneconcrete@gmail.com

مقاوم سازی کالورت

بتن

مقاوم سازی کالورت

1398/07/9_ 247 مدیر سایت

 

کالورت ها سازه هایی هستند که برای هدایت آب های روان سطح زمین و یا آب هایی که از بالای دامنه ها به سمت اراضی پایین جاری میشوند مورد استفاده قرار میگیرند. در مقاله ای جداگانه با عنوان باکس کالورت بتنی به طور مفصل در مورد کالورت های پیش ساخته و نوع کاربرد آن صحبت کردیم حال در این مقاله راجع به نحوه ی مقاوم سازی کالورت های پوسیده و ترک خورده سخن خواهیم گفت. عناوینی که در این مقاله بررسی خواهند شد عبارتند از:

- کالورت چیست؟

- سازه کالورت از چه اجزایی تشکیل شده؟

- کالورت در معرض چه آسیب هایی قرار دارد؟

- مقاوم سازی کالورت

 

کالورت چیست؟

کالورت را کانال های آبرو نیز مینامند و معمولا از آن برای انتقال آب و فاضلاب استفاده میکنند. چنانچه از این کانال ها بتنی و پیش ساخته در زیر جاده و راه های آسفالته استفاده شود کالورت نامیده شده و اگر صرفا برای انتقال آب مورد استفاده واقع شود به آن کانال آبرو گفته میشود. کالورت ها و کانال های آبرو انواع مختلفی دارند که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.

این کالورت ها معمولا در اثر گذر زمان فرسوده شده و دچار خوردگی میشوند و این باعث کاهش ظرفیت باربری کالورت خواهد شد. در نهایت ادامه یافتن این شرایط سبب کاهش ایمنی بزرگراه ها شده ممکن است در برخی شرایط بحرانی تمام یا بخشی از کالورت فرو ریخته و خسارات جبران ناپذیری را وارد کند؛ بنابراین اهمیت مقاوم سازی کالورت اینجا مشخص میشود.

مقاله مرتبط: ترمیم بتن چگونه انجام میشود؟

کالورت جزئی از سازه های تاسیساتی و تحکیمات محسوب میشود چرا که تقریبا تمامی جریان های سطحی رگبارها، هرزآب ها، آب های زهکشی و باقی آب های اضافی را از زیر جاده ها و بزرگراه ها، کانل ها و برخی تاسیسات دیگر عبور داده و به مجرایی که از قبل پیش بینی شده هدایت میکند؛ امروزه کالورت ها و کانال های آبرو از اجزا اصلی هر بزرگراهی به شمار میرود.

 

سازه کالورت از چه اجزایی تشکیل شده؟

به طور کلی کالورت از دو نوع بتن و فلز ساخته میشود که نوع بتنی کاربرد بیشتری داشته و در اکثر مناطق از همین نوع استفاده میشود. کالورت بتنی پیش ساخته نیز از انواع بتن آماده است که به دلیل پیش ساخته بودن مزیت هایی را دارد، این قطعه به عنوان راه حلی خوب برای احداث امن زیرگذرهاست. ویژگی هایی چون نصب سریع و آسان، بیشترین میزان بهره برداری با حداقل حفاری، به حداقل رسیدن زمان اختلال در جاده ها، اقتصادی و سریع بودن آن و قابلیت داشتن خروج اضطراری به عنوان مسیر جایگزین در شرایط بحرانی همگی در کنار هم سبب شده کالورت به نوعی سازه ای ضروری شناخته شود.

علاوه بر تمام این ها کالورت تماما از مواد طبیعی و غیر سمی ساخته شده به همین دلیل گزینه ای کاملا ایده آل برای انتقال آب و حفظ سلامت آن محسوب میشود.

 

کالورت در معرض چه آسیب هایی قرار دارد؟

اولین و مهم ترین آسیبی که ممکن است یک کالورت در معرض آن قرار داشته باشد فرسایش بتن است، بر اثر عوامل مختلفی چون عدم نگهداری مناسب پل ها و همینطور ایزوله نکردن پل در برابر عوامل خورنده ای که در خاک و هوا وجود دارند در ابتدا آرماتورها فرسوده شده و در ادامه بتن پوسته دچار خوردگی میشود و فرو میریزد.

اگر در ساخت پل، فولاد نیز به کار رفته باشد، تمام این عوامل دست به دست هم میدهد تا سرعت خوردگی فولاد نیز افزایش یابد و فولاد بدون هیچ گونه پوششی در معرض هوای اطراف سازه قرار گیرد. خوردگی از مخرب ترین و مهم ترین عواملی است که سبب کاهش عمر در پل های فولادی و بتنی میشود که گاه میتواند منجر به فروریختن این قبیل پل ها بدون پیش آگاهی باشد.

 

مقاوم سازی کالورت

با توجه به مطالب فوق اهمیت مقاوم سازی کالورت مشخص میشود، امروزه روش های متنوعی برای این مقاوم سازی مطرح شده و توسط مهندسین ارائه میگردند.

در این بخش مقاوم سازی و تقویت سازه ها با استفاده از کامپوزیت های FRP را توضیح خواهیم داد.

مصالح مربوط به FRP  به دو صورت قرارگیری ورق بر روی سطح خارجی بتن و کاشت میلگرد نزدیک سطح خارجی بتن قابل انجام است.

اگر تصمیم به استفاده از ورق  FRP برای مقاوم سازی مقطع گرفته شده باشد، دارا بودن حداقل مقاومت خمشی و برشی ضروری است؛ سطح خارجی بتن نیز باید قبل از نصب ورق FRP کاملا صیقلی گردد.

معمولا برای اطمینان از میزان مقامت بتن آزمایش هایی را مطابق استاندارد ASTM انجام میدهند و مقاومت کشش سطحی بتن را اندازه میگیرند، این میزان مقاومت به صورت حداقلی باید چیزی در حدود 1.4 مگاپاسکال باشد. همچنین نکته ای که باید مد نظر داشت این است که استفاده از این روش در مواقعی که بتن مقاومت فشاری کمتر 17 مگاپاسکال دارد اصلا توصیه نمیشود و اعمال آن امکان پذیر نیست.

در خصوص قرار دادن میلگرد FRP در بتن نیز باید بیان کرد که برای قرار گرفتن این میلگردها در نزدیکی سطوح خارجی نیازی به محاسبه میزان مقاومت کششی و فشاری بتن نیست به همین دلیل در میزان مقاومت های پایین نیز میتوان از این روش بهره برد و یکی از مناسب ترین شیوه ها است برای بهتر کردن ظرفیت خمشی قسمت هایی که در معرض خوردگی قرار دارند.

مهم ترین مراحلی که در حین اجرای این روش باید رعایت شوند عبارتند از:

-ایجاد شیارهایی در سطح بتن

-تمیز کردن سطح مورد نظر از تمام خورده ها و باقی مانده مواد

-شابلون گذاری برای دقیق تر بودن کار

-پر کردن شیارها با چسب اپوکسی

-قرار گیری میلگرد FRP در جای مناسب خود

-پوشش دهی دوباره شیارها با چسب اپوکسی

-تراز کردن نهایی کار و برداشتن شابلون ها

 

در نهایت باید عنوان کرد به طور کلی مقاوم سازی کالورت های بتنی با استفاده از روش  FRP خالی از مزیت نیست، مزایای استفاده از کامپوزیت های پلیمری عبارتند از:

-مقاوم سازی کالورت معمولا نیازمند حفاری های زمان بر و پر هزینه است که با اسفاده از این روش نیازی به حفاری و صرف هزینه نخواهد بود.

-جداره کالورت با استفاده از این روش ضخیم تر میشود.

-بهترین و راحتترین گزینه برای مقاوم سازی موضعی کالورت های آسیب دیده است.

-کامپوزیت های  FRP قابلیت اجرا بر روی انواع سطوح اعم از فولاد، بتن، چوب و سایر مصالح بنایی را دارند.

-استفاده از این روش حتی در قسمت های آبی و زیر آب نیز امکان پذیر است.

-هنگام اجرای این روش نیازی به توقف بهره برداری از سازه نیست.

-ورق های کامپوزیت  FRP فضای بسیار کمی در حد چند میلی متر را اشغال میکنند و هدر رفت فضا وجود ندارد.

-قیمت مناسب

-مقاومت کششی بالا

-مقاومت بالا در برابر خورندگی

-حمل و نقل راحتتر

 


دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را ارسال نمایید
اگر مایل به مشاهده همه نمونه کار ها هستید روی لینک کلیک کنید